foto01
previous arrow
next arrow

Zomerwandeling Huldenberg 2024 – beschrijving

Wandeling van 5km: Huldenberg – IJsepad (fotowedstrijd voor de kleinsten)

Dit is de kortste en gemakkelijkste wandeling van onze editie 2024. Voor de kleinsten onder de wandelaars biedt ze een fotozoektocht. Elke jonge deelnemer ontvangt een prijs.
De wandeling vertrekt vanaf de startzaal bergopwaarts langsheen de kerk en het oude kerkhof van Huldenberg. Vervolgens gaat het verder aan de rand van het Pastoorsbos. Nog steeds bergop gaat de wandeling door het nieuwe kerkhof van Huldenberg om vervolgens het veld in te gaan via Voetweg 50.

Wandeling van 7km: Huldenberg – Vossekouter

De wandeling vertrekt vanaf de startzaal zuidwaarts door de Kausdelle lichtjes bergop. Ze voert de velden in die deel uitmaken van Borredelle en Speelaard. Vervolgens gaat het bergaf via de Varrendel om in Vossekouter, net te noorden van de kern van Terlaenen, terug te keren richting Huldenberg.

Het gaat nu weer bergop door de mooie holle weg, de Zavelstraat. Bij het bereiken van de eerste woningen van Huldenberg gaat het oostwaarts richting de Smeysberg. Die laatste wordt bergafwaarts gevolgd tot aan de IJse. Tenslotte wordt het IJsepad gevolgd tot aan de startzaal.

Wandeling van 9 km: Huldenberg – Veeweide

De wandeling vertrekt zuidwestwaarts richting Overijse. Ze volgt daarbij initieel de Stockemstraat, een mooie holle weg. Na een eerste stuk bergop bereikt ze het plateau ter hoogte van Veeweide. Vlak voor Bisdom gaat het naar beneden tot in de IJsevallei.

Eens op het plateau maakt ze een bocht door Rattenberg met zicht op o.a. de IJsevallei en de kern van Duisburg. Ze daalt vervolgens af naar het centrum van Huldenberg en de startzaal langsheen de camping Holiday Parks.

Wandeling van 12 km: Huldenberg – Loonbeek

Huldenberg – Loonbeek 4,9 km

Het gaat even bergaf en weer bergop bij het oversteken van de Kaneelsdelle. Vanaf de camping Bergendal gaat het snel bergaf terug het IJsedal in tot aan de rustpost in Loonbeek.

Loonbeek – Huldenberg 6,7 km

Na vertrek uit de rustpost in Loonbeek steekt de wandeling de dukke N253 en vervolgens ook de IJse over. Het gaat nu bergop door het Margijsbos. Eens boven op de kam is er een prachtig zicht naar het zuidoosten op de valleien van de Laan en de Dijle met op de horizon het Meerdaalwoud.

Meteen volgt de afdaling tussen Holm en Kruisveld richting de Laan. Na het oversteken van de redelijk drukbereden Wolfshaegen volgt de wandeling over een korte afstand de natte weiden en bossen inde Laanvallei tot in het gehucht Wolfshagen. Hier begint, via de Koestraat, de klim richting Huldenberg en naar de top van het plateau.

Bij Klein Waver wordt de top bereikt en zijn er weer mooie vergezichten in oostelijke richting. Het gaat nu verder naar de startzaal door eerst bergafwaarts de Smeysberg te volgen en vervolgens het vlakke wandel- en fietspad langsheen de IJse.

Wandeling van 19 km: Huldenberg – Loonbeek + Huldenberg – Vossekouter

Huldenberg – Loonbeek 4,9 km

De wandeling vertrekt vanuit de startzaal noordwaarts en klimt vrij steil uit het IJsedal via het pad gelegen tussen het voetbalveld van OHR Huldenberg en de camping Holiday Parks. Snel wordt het plateau bereikt nabij Mortelplein en is er een prachtig zicht op het landbouwgebied dat zich uitstrekt tussen de valleien van de IJse en de Voer.

Wandeling van 23 km: Huldenberg – Loonbeek + Loonbeek – Neerijse

Loonbeek – Neerijse 8,4 km

Vanuit de rustpost in Loonbeek gaat de wandeling bergop via de Kastanjekouter. Eens boven valt er te genieten van vergezichten op dit uitgestrekte landbouwgebied en de landbouwgebouwen van Loonbeek. De wandeling gaat vervolgens lichtjes bergaf richting de laatste woningen en hoeves van Loonbeek.

Via de kasseiweg gaat het vervolgens richting Raffelberg en de geïsoleerde boerderij. Met wat geluk zijn de Brabantse trekpaarden te bewonderen in de weiden nabij de boerderij. Op de rand van het bos en lichtjes bergop gaat het nu in een grote boog tot in Kwade Putten. Hier wordt de drukke Neerijsesteenweg overgestoken.

Neerijse – Loonbeek 3,3 km

De wandeling volgt voor een stukje het IJsepad om vervolgens linksaf een mooie holle weg te nemen naar de top van het plateau. Hier valt te genieten van vergezichten naar het oosten op de valleien van de Laan, de Dijle en het Meerdaalwoud.

Loonbeek – Huldenberg 6,7 km

Meteen volgt de afdaling tussen Holm en Kruisveld richting de Laan. Na het oversteken van de redelijk drukbereden Wolfshaegen volgt de wandeling over een korte afstand de natte weiden en bossen in de Laanvallei tot in het gehucht Wolfshagen. Hier begint, via de Koestraat, de klim richting Huldenberg en naar de top van het plateau. B

Klik hier voor het pdf-plan met reliefgrafiek.

Wandeling van 30 km: Huldenberg – Loonbeek + Loonbeek – Neerijse + Neerijse – Doode Bemde

Loonbeek – Neerijse 8,4 km

De wandeling gaat vervolgens lichtjes bergaf richting de laatste woningen en hoeves van Loonbeek. Via de kasseiweg gaat het vervolgens richting Raffelberg en de geïsoleerde boerderij. Met wat geluk zijn de Brabantse trekpaarden te bewonderen in de weiden nabij de boerderij.

Op de rand van het bos en lichtjes bergop gaat het nu in een grote boog tot in Kwade Putten. Hier wordt de drukke Neerijsesteenweg overgestoken. Vervolgens gaat het zachtjes bergaf door de velden van Stellingen en Keerland tot aan de rustpost in Neerijse. Voor het eerste stukje is dat op een pad dat ook door fietsers wordt gebruikt.

Neerijse – Doode Bemde 6,6 km

Deze wandeling biedt de mogelijkheid om het natuurgebied Doode Bemde, bekend om zijn uitgestrekte natte beemden tussen Dijle en IJse, te ontdekken.

Vanaf hier gaat de wandeling het natuurgebied in en volgt daarbij eerst de spoorbedding Zwette Jean tot aan de Dijle. Ze volgt daarna de Dijle richting het noorden tot aan de monding met de IJse.

Neerijse – Loonbeek 3,3 km

Hier valt te genieten van vergezichten naar het oosten op de valleien van de Laan, de Dijle en het Meerdaalwoud. Op de kam wordt eventjes de Nijvelsebaan gevolgd om vervolgens snel door het Margijsbos af te dalen tot aan de rustpost van Loonbeek.

Loonbeek – Huldenberg 6,7 km

Hier begint, via de Koestraat, de klim richting Huldenberg en naar de top van het plateau. Bij Klein Waver wordt de top bereikt en zijn er weer mooie vergezichten in oostelijke richting.

Klik hier voor het pdf-plan met reliefgrafiek.

Wandeling van 37 km: Huldenberg – Loonbeek + Loonbeek – Neerijse + Neerijse – Doode Bemde + Lus Huldenberg – Vossekouter

Neerijse – Doode Bemde 6,6 km

Ze vertrekt zuidwaarts door de kern van Neerijse, passeert de microbrouwerij De Kroon, en, volgt vervolgens de Prins de Bethunelaan richting het kasteel van Neerijse dat sinds een aantal jaren omgebouwd is tot luxe appartementen. Vanaf hier gaat de wandeling het natuurgebied in en volgt daarbij eerst de spoorbedding Zwette Jean tot aan de Dijle.

Ze volgt daarna de Dijle richting het noorden tot aan de monding met de IJse. Vervolgens volgt ze zuidwestwaarts de IJse tot het gehucht Eigen. Hier verlaat ze het Natuurpark en keert terug naar de rustpost in Neerijse via de Voetweg 45.

Loonbeek – Huldenberg 6,7 km

Eens boven op de kam is er een prachtig zicht naar het zuidoosten op de valleien van de Laan en de Dijle met op de horizon het Meerdaalwoud. Meteen volgt de afdaling tussen Holm en Kruisveld richting de Laan.

Klik hier voor het pdf-plan met reliefgrafiek.

Wandeling van 46 km: Huldenberg – Loonbeek + Loonbeek – Neerijse + Neerijse – Doode Bemde + Huldenberg – Veeweide + Huldenberg – Vossekouter

Huldenberg – Veeweide 9,4 km

Vlak voor Bisdom gaat het naar beneden tot in de IJsevallei. De wandeling slingert vervolgens even tussen de vijvers in de IJsevallei, steekt daarbij de drukke N253 over en klimt uit de vallei op de linkeroever van de IJse ter hoogte van Kaalheide.

Klik hier voor het pdf-plan met reliefgrafiek.

Wandeling van 51 km: Huldenberg – Loonbeek + Loonbeek – Neerijse + Neerijse – Doode Bemde + Huldenberg – Veeweide + Huldenberg – Vossekouter + Huldenberg – Ijsepad

Huldenberg – IJsepad 4,9 km

Vrij snel in het veld begint de afdaling terug naar de IJse. Er wordt gewandeld tussen de eerste woningen van het gehucht Sint Annakapel in Loonbeek. Bij het Kappeletje Vranksberg steken we de drukke Sint Jansbergsteenweg (N253) over en een beetje verder ook de IJse.

Lussen

Huldenberg – IJsepad – 4,9 km Fotowedstrijd voor de kleinsten

Elke jonge deelnemer ontvangt een prijs. De wandeling vertrekt vanaf de startzaal bergopwaarts langsheen de kerk en het oude kerkhof van Huldenberg. Vervolgens gaat het verder aan de rand van het Pastoorsbos.

Bij het Kappeletje Vranksberg steken we de drukke Sint Jansbergsteenweg (N253) over en een beetje verder ook de IJse. De wandeling keert terug naar Huldenberg via het IJsepad, het vlakke wandel- en fietspad langsheen de IJse.

Huldenberg – Loonbeek 4,9 km

Snel wordt het plateau bereikt nabij Mortelplein en is er een prachtig zicht op het landbouwgebied dat zich uitstrekt tussen de valleien van de IJse en de Voer. Het gaat even bergaf en weer bergop bij het oversteken van de Kaneelsdelle.

Neerijse – Loonbeek 3,3 km

Vanuit de rustpost in Neerijse gaat het in zuidelijkoostelijke richting door de kern van Neerijse, voorbij de microbrouwerij De Kroon tot aan het pad langsheen de IJse. De wandeling volgt voor een stukje het IJsepad om vervolgens linksaf een mooie holle weg te nemen naar de top van het plateau.